TT+ Audio GTX napędza Umbria Jazz Festival 2025

2025-08-28
Galeria zdjęcie 1Galeria zdjęcie 2Galeria zdjęcie 3Galeria zdjęcie 4Galeria zdjęcie 5Galeria zdjęcie 6

Perugia, region Umbria, Włochy — Umbria Jazz to jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych w Europie, będący od 1973 roku kamieniem węgielnym międzynarodowej sceny jazzowej. Każdego lipca historyczne miasto Perugia zamienia się w scenę plenerową, goszcząc światowej sławy artystów i dziesiątki tysięcy miłośników jazzu z całego świata.

W edycji 2025 główna scena na Piazza IV Novembre została wyposażona w system liniowy TT+ Audio GTX, składający się z dziewięciu modułów GTX 10 po każdej stronie i 10 subwooferów GTS 29. Rozwiązanie to zostało wybrane, aby zapewnić bezkompromisową jakość dźwięku w silnie odbijającym dźwięk środowisku miejskim. W Giardini Carducci dodatkowa scena została wyposażona w system 6+6 RCF HDL 10-A, wspierany przez trzy subwoofery SUB 9006-AS w centralnej konfiguracji kardioidalnej, z wzmocnieniem bocznym z pięciu modułów HDL 26-A.

Projektem i optymalizacją systemu zajął się Lucio Boiardi Serri, inżynier ds. zastosowań w TT+ Audio i RCF.

Zastosowaliśmy pięć zestawów dwóch subwooferów GTS 29 w trybie kardioidalnym, skonfigurowanych w ciasnym łuku opóźniającym, aby zminimalizować odbicia niskich częstotliwości od otaczających budynków” – wyjaśnia Boiardi Serri. „Symulacje przeprowadzone za pomocą naszego nowego oprogramowania prognostycznego RDShape okazały się niezwykle przydatne, pozwalając mi przybyć na miejsce z jasnym, niemal ostatecznym projektem przed montażem.

Celem było zmniejszenie nagromadzenia energii LF i uzyskanie spójnego pokrycia całego obszaru widowni. Wybrano GTX 10 ze względu na jego neutralny charakter brzmienia, co czyni go idealnym wyborem do występów elektroakustycznych, takich jak jazz. Zapewnia on również ścisłą kontrolę kierunkowości w całym spektrum częstotliwości i liniową charakterystykę fazową 0º.

Większość prac optymalizacyjnych skupiała się na zakresie 100–350 Hz, aby uniknąć gromadzenia się energii na powierzchniach architektonicznych. Wysokie częstotliwości pozostały praktycznie niezmienione – dodaje Boiardi Serri.

Wzmocnienie zostało w całości zrealizowane przez urządzenia XPS 16K, a sterowanie i monitorowanie systemu odbywało się za pośrednictwem RDNet.

Kluczowym zagadnieniem była kontrola gradientu subwooferów – kontynuuje Boiardi Serri. Wyzwaniem było zapobieżenie przedostawaniu się niskich częstotliwości do mikrofonów fortepianu na scenie. Stworzyliśmy strefę wyciszenia w miejscu ustawienia fortepianu, precyzyjnie dostrajając fazę i opóźnienia kardioidalnych zestawów subwooferów.

Katalog Produktów