Partner RCF UK, firma JPS Sound & Light, zaprezentował imponującą instalację 108 kolumn głośnikowych RCF podczas tegorocznego festiwalu Zimfest Live 2024 w Hertfordshire, który świętował swoje 25-lecie.
Zaangażowana w to wydarzenie przez ostatnie pięć lat, firma Johna Southee'a obserwowała, jak impreza - święto muzyki, kultury i muzyki Zimbabwe - dojrzewa od starej lokalizacji Colesdale Farm w pobliżu Potters Bar do wysokiej klasy Hertfordshire County Show Ground poza St. Albans, gdzie w ciągu dwóch dni gromadzi się do 10 000 osób z całej Wielkiej Brytanii.
Zadaniem JPS było zapewnienie kompletnej infrastruktury technicznej (nagłośnienie, oświetlenie i wideo, a także obsługa kamer) - obsługującej dwie sceny, powiększoną scenę główną i 6-biegunowy Big Top. „SmartStage180 zapewniał ogromną scenę o wymiarach 15 m x 12 m z dachem o wysokości 10 m. Zapewniło to imponujące 20-tonowe obciążenie i dodatkowe skrzydła dla wideo, dzięki czemu scena miała 22 m szerokości” - wyjaśnia Southee.
W obu obszarach kolorowe tłumy były raczone najwyższej jakości dźwiękiem z aktywnej dwudrożnej matrycy liniowej RCF HDL 30-A zasilanej przez 2200W mocy wzmocnienia klasy D i wyposażonej w zastrzeżony liniowy filtr fazowy FiRPHASE, podczas gdy system był dodatkowo optymalizowany przez potężną platformę zarządzania siecią RDNet firmy RCF.
JPS zmodernizował swój sprzęt z HDL 20-A do masywnego systemu frontowego HDL 30-A, wraz z potężnymi subwooferami SUB 9006-AS (2 x 18„) i SUB 9007-AS (2 x 21”) podczas blokady. „Wszyscy myśleli, że zwariowałem” - powiedział. Ale ten ruch się opłacił. „Większość naszej pracy z zestawami RCF odbywa się w sezonie festiwali plenerowych i jest to zdecydowanie jedno z naszych największych wdrożeń”.
Główna scena, na której wystąpili Winky D i południowoafrykański wirtuoz Amapiano Daliwonga, została wyposażona w dwa skrzydła PA z 10 HDL 30-A, z ośmioma SUB 9006-AS obsługującymi LF. Były one wspierane przez dwie wieże opóźniające, każda z czterema kolejnymi HDL 30-A ustawionymi 60 m od sceny i kolejnymi subwooferami. JPS dostarczył również 10 TT 25-CXA, wysokiej klasy monitorów podłogowych RCF dla artystów.
„Na Zimfest zawieszamy główne PA w bardzo ciasnym łuku - nie próbujemy ustawiać go na wiele kilometrów. Skupiając dźwięk z przodu i mając opóźnienia bliżej obwodu, oznaczało to, że mogliśmy je zmniejszyć bez wpływu na wrażenia słuchowe osób znajdujących się przed sceną” - kontynuował Southee.
W dużym 4-kolumnowym stanowisku Big Top, JPS zawiesił pięć HDL30-A z sześcioma super mocnymi SUB 9007-AS, oferującymi 7.200W mocy szczytowej.
Wyjaśniając powody stojące za poszczególnymi konstrukcjami, John Southee powiedział, że miało to na celu uwzględnienie różnych gatunków muzycznych. Podczas gdy główna scena była wypełniona występami na żywo (działającymi tylko pierwszego dnia), Big Top składał się z DJ-ów i nagłośnienia na żywo, działających przez cały weekend. Tutaj znajdowało się dodatkowe wypełnienie w postaci ośmiu RCF NX15 i kolejnej pary TT 25-CXA do monitorowania.
Subwoofery w obu namiotach zostały zaprojektowane w układzie kardioidalnym (w stosach L/R). „Miało to na celu ochronę ucieczki dźwięku i zminimalizowanie tylnego odbicia po drugiej stronie drogi, gdzie znajdowała się większość domów. Gdyby nie mieli wybiegu na głównej scenie, użylibyśmy konfiguracji z ogniem końcowym, którą generalnie preferujemy, jeśli chodzi o tłumienie tylne”.
Jak można się było spodziewać, należało zwrócić szczególną uwagę na limity dźwięku poza terenem imprezy, które zostały ustalone i monitorowane przez Matta Lauezzariego z Sound Licensing. „To bardzo zamożna okolica, która nie jest przyzwyczajona do festiwalowych tłumów” - przyznaje Southee. „Musimy przestrzegać ścisłych limitów poza terenem festiwalu, aby uniknąć zanieczyszczenia hałasem - a z konwencjonalnym sprzętem miałbyś niewielkie szanse na kontrolowanie dźwięku”.
O RDNet, autorskiej sieci zarządzania i platformie sterowania RCF, powiedział, że jest nieoceniona w dostarczaniu danych, których technicy nie mieliby czasu fizycznie zająć się na miejscu, podczas gdy podczas występu na żywo umożliwia monitorowanie zachowania każdego przetwornika.
John Southee docenia wytrwały czas poświęcony na przygotowanie na etapie projektowania oraz pomoc zapewnioną przez wsparcie techniczne RCF UK. „Zanim udamy się na miejsce, wykonujemy wiele wstępnych planów przy użyciu oprogramowania do przewidywania, obliczając różne kąty i tak dalej”. I to naprawdę się opłaciło.
Kierownik produkcji Josh Silver potwierdził, że firmie JPS udało się osiągnąć trudną równowagę między zapewnieniem satysfakcji klienta a utrzymaniem ścisłych progów poza terenem obiektu w celu spełnienia wymogów licencyjnych. „Ogólnie rzecz biorąc, udało się to bardzo dobrze - częściowo dzięki temu, że w tym roku dodaliśmy wieże opóźniające. JPS dopilnował również, aby nie było żadnych zakłóceń między główną sceną a Big Top, co było niezwykłe, biorąc pod uwagę, jak blisko siebie się znajdowały”.
Personel JPS na służbie to technicy FOH Lee Wickens (scena główna) i Tomos Williams (Big Top). Wydarzenie jest promowane przez Marvina i Jade Muchando z Redcliffe Management.
Źródło zdjęcia: @aboveairmedia